Musiklivets Partnerskab har kortlagt kønsfordelingen på tværs af musiklivet i Danmark for første gang. Med målingen ønsker partnerskabet at inspirere flere til at bruge data som et redskab til at fremme ligestillingen.
Se den fulde rapport her.
Musiklivet har længe været præget af en skæv kønsfordeling. Behovet for forandring har siden starten af 2022 fået mere end 80 organisationer, institutioner og virksomheder til at tilslutte sig Musiklivets Kodeks for Lige Adgang. Nu har 47 af dem for første gang indrapporteret nøgletal på kønsbalancen for at kaste lys over kønsfordelingen på tværs af roller og ansvarsområder i musikken. Rapporten dækker et bredt udsnit af sektorer – fra spillesteder, festivaler og bookingbureauer til pladeselskaber, forlag, uddannelsessteder og interesseorganisationer. Rapporten viser vilje til transparens og udvikling, men det skal bemærkes, at den endnu ikke er repræsentativ for hele musiklivet. Det vil kræve langt større volumen i indrapporteringerne.
”Med rapportens nøgletal for kønsbalance har vi fået en nulpunktsmåling, der kan hjælpe os med at evaluere udviklingen i fremtiden – konstruktivt og faktuelt. Målingen skal udvides, så vi fremadrettet tilføjer flere målepunkter og flere respondenter til datagrundlaget”, siger Sara Indrio, forperson i Dansk Artist Forbund og del af styregruppen i Musiklivets Partnerskab.
Tendens til flere mænd i ledelsen
Med udgangspunkt i de 47 aktører, der har indleveret data, synliggøres en række tværgående tendenser.
I alt indgår 655 mænd og 580 kvinder i nulpunktsmålingen. Tallene viser, at kønsforskellen er mest udtalt på direktionsniveau, hvor mænd gennemsnitligt tegner sig for 68 procent af posterne. I ledelseslaget lige under direktionen er procentfordelingen 57 procent mænd og 43 procent kvinder. Ser man kun på medarbejdere uden ledelsesansvar, er fordelingen omtrent 50-50. Der er med andre ord en klar tendens til, at balancen skævvrides jo længere op i hierarkiet, man kommer.
Forskellen er størst blandt virksomheder i musiklivet
Ser man isoleret på virksomhederne i målingen, er forskellene markant større. Her tegner mænd sig gennemsnitligt for 68 procent af bestyrelsesposterne og hele 82 procent af stillingerne på direktionsniveau. Til sammenligning er fordelingen stort set lige i både bestyrelser og direktioner, når vi kigger på andre områder såsom hos uddannelsessteder og interessereorganisationer.
Viljen er der, men der skal mere handling til
Hele 87 procent af deltagerne fortæller, at der i deres organisation arbejdes med at øge viden om diversitet og inklusion. Samtidig oplever ingen af respondenterne, at der mangler opbakning fra ledelsens side. Næsten halvdelen nævner dog tid som en central barriere for dem, mens cirka hver tredje peger på, at økonomi og manglende viden står i vejen for mere handling.
For at skubbe til forandringen er der i Musiklivets Kodeks for Lige Adgang formuleret 6 principper for inklusion og mangfoldighed. Principperne skal gøre forandringen håndgribelig og bane vejen for en branche, hvor alle har lige mulighed for at udfolde deres talent i både skabende, udøvende og ledende roller. Du kan læse mere om de 6 principper i kodekset her og finde inspiration til, hvad der kan gøres.
Kodeks v2.0
I løbet af efteråret, bliver Kodekset for Lige Adgang revideret med udgangspunkt i feedback fra partnerne. Ønsker du at tage del i processen, kan du række ud til sekretariat@musiklivetspartnerskab.dk.
Det er helt afgørende, at rapporten ikke står alene. Vi arbejder målrettet på at skabe forudsætningerne for at flere får mulighed for at indfri deres fulde potentiale både på og bag scenen. Det gør vi gennem organisations- og ledelsesniveauet, fordi vi tror på, det er her de strukturelle forandringer sker og her, der er et handlingsmandat. Konkret skal vi se på gatekeeperfunktioner, bias, uddannelse og så videre af hele det lag, der ligger bag kunstnerne.” siger Sara Indrio og fortsætter:
”Det er vores mål at ende med nogle endnu større og mere solide datasæt. Med mere data og flere respondenter kommer vi formentlig til at se andre resultater i den procentuelle fordeling på køn.”